جوش آرگون یا جوش تیگ TIG چیست؟

جوش آرگون یا جوشTIG (Tungsten Inert Gas) ، همان جوشکاری قوس تنگستن تحت پوشش گاز محافظ است که علت نامگذاری آن، استفاده از گاز آرگون در فرآیند جوشکاری می باشد. امروزه در تمام بخش های تولیدات و صنایع هوایی ، دریایی، پتروشیمی و همچنین نیروگوه های برق و صنایع مهم نظامی و … جوش آرگون یکی از پرکاربردترین روش های جوشکاری می باشد. گاز آرگون هم به حالت مایع و هم گاز در محیط وجود دارد. مقدار این گاز در اتمسفر کم است ودر قالب سیلندر های تحت فشار حمل می شود. این گاز بی اثر بوده و مانند اکسیژن قابل حل در آب است.

موارد استفاده از جوش آرگون یا تیگ TIG

  • موارد استفاده از جوش آرگون یا TIG بسیار متنوع بوده و در صنایع مختلف برای جوش دادن قوس تنگستن کاربردهای بسیاری دارد.
  • روش جوشکاری تیگ TIG برای جوشکاری در تمام ضخامت ها و انواع فلزات سخت و غیر سخت و غیره استفاده می شود.
  • از جوشکاری صفحات نازک آلمینیومی تا جوشکاری لوله های تحت فشار می توان از این روش استفاده کرد. .
  • در این فرایند تخلیه بار الکتریکی بین دو الکترود منجر به یونیزه شدن گاز آرگون شده و حرارت بسیار بالایی تولید می کند.

جوشکاری آرگون در تهران

یکی از پرتقاضاترین خدمات شرکت اعتمادسازان دلا خدمات جوشکاری آرگون در تهران است. خدمات جوش آرگون در تمام مناطق غرب تهران، شرق تهران ، شمال تهران وجنوب تهران به صورت دائمی و شبانه روزی ارائه می شود.

از آنجا که جوش آرگون نیاز به تجربه و تخصص بسیار بالایی دارد جوشکاران حرفه ای شرکت اعتمادسازان دلا با مهارت و تخصص بالا به درستی می توانند درباره ی نوع جوش قابل استفاده و دستگاه مورد نیاز تصمیم گیری کرده و کار را با بهترین کیفیت ارائه دهند.

این خدمات شامل موارد متعددی از جمله ساخت حفاظ درب و پنجره ، انواع درب حیاط، نرده و محافظ پلکان، فرفورژه، نرده بالکن و حفاظ پشت بام، انواع پنجره های ساده و طرح دار،جوشکاری اسکلت فلزی ، انواع لوله ها و بسیاری موارد دیگر می باشد.

تمامی این خدمات جوشکاری و تعمیرات نیروهای مجرب شرکت اعتمادسازان دلا در تهران به صورت خدمات جوشکاری در محل انجام می گردد.

جهت ثبت سفارش خود و آگاهی از نحوه ی ارائه ی کار و سایر موارد مانند زمانبندی و هزینه ی کار، به سایت شرکت اعتماد سازان دلا مراجعه کرده و در قسمت تماس با ما به شماره های تماس این شرکت و دیگر راه های ارتباطی دسترسی پیدا کنید.

خدمات جوش آرگون در شرکت اعتماد سازان دلا

جوشکاری آرگون یکی از پرکاربردترین روش های جوشکاری خصوصا در جوشکاری مس و آلومینیوم می باشد. خدمات جوش آرگون در شرکت اعتمادسازان دلا توسط متخصص ترین نیروها به مشتریان این شرکت ارائه می شود. جوشکاری آرگون نیاز به تخصص و دقت بالایی داشته و جوشکار متخصص کسیست که به خوبی از جوش آرگون استفاده می کند.و آموزش دیده تنها کسی است که می تواند از جوش آرگون استفاده کند.

لوازم و تجهیزات جوشکاری آرگون

تعداد لوازم و تجهیزات جوشکاری آرگون نسبت روش های جوشکاری دیگر بیشتر و متنوع تر است. اما آنچه به طور ثابت باید در جوشکاری آرگون مورد توجه قرار گیرد وجود یک سیستم خنک کننده به علت تولید حرارت بالا در حین کار است این در حالیست که زمان انجام جوشکاری با این روش به نسبت کوتاه تر از سایر روش هاست. در جوشکاری های ابعاد کمتر وجود یک دستگاه بادی خنک کننده و در پروژه های بزرگ مانند جوشکاری لوله های نفت و گاز که زمان طولانی تری برای جوشکاری نیاز داردند، استفاده از سیستم های خنک کنندهی آبی برای کاهش حرارت ، ضروری است.

در زیر به برخی از تجهیزات تخصصی در جوشکاری آرگون اشاره می کنیم:

  • منبع تغذیه یا power source

در جوشکاری آرگون می توان هم از مولد جریان برق مستقیم و هم متناوب استفاده کرد.این منابع عموماٌ ترانسفورماتور یا ژنراتور هستند.

  • سیم جوش

بدلیل اینکه جوشکاری آرگون را برای اکثر آلیاژها و فلزات میتوان استفاده کرد این روش یکی از کاربردی ترین روش های جوشکاری است. از این رو انتخاب سیم جوش یکی از مهم ترین عوامل در جوش آرگون می باشد. سیم جوش ها معمولاً با قطر 61 یا 91 سانتیمتر و به صورت کلافی موجود بوده و در ASW بر اساس نحوه ی کاربرد، ترکیبات شیمیایی، قطر سیم ها، نوع و مقدار جریان ومسائل دیگر طبقه بندی می شوند.

  • سیلندر گاز محافظ

گاز محافظ در داخل کپسول فلزی با فشار حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ bar قرار دارد.

  • بستها و شلنگ گاز

بستها و شلنگ ، گاز محافظ را از سیلندر به مشعل هدایت میکنند.

  • رگولاتورها

رگلاتورها فشار خروجی گاز از کپسول را کاهش داده و شدت گاز خروجی را تنظیم می کنند.

  • مشعل مخصوص جوشکاری آرگون

مشعل جوشکاری آرگون وظیفه ی هدایت جریان برق موجود در کابل به الکترود تنگستن و هدایت گاز محافظ به حوضجه ی مذاب را به عهده دارد. به علت تولید حرارت بالا در حین کار در جوشکاری های کوتاه مدت که شدت جریان آن ها کم است از هوا و گاز محافظ جهت خنک کردن استفاده میشود. در جوشکاری های بلند مدت و شدت جریان بالا گردش آب به فرآیند خنک سازی کمک میکند.

  • کابل‌های اتصال دهنده

  • الکترود تنگستن

این الکترودها که در کارهای با حساسیت کمتر بکار می روند ،در گروه الکترودهای ذوب نشدنی قرار دارند. عمرکوتاه تر ، ظرفیت حمل الکتریسیته ی کمتر و قیمت ارزان تر نسبت به سایر الکترودها از جمله ویژگی های الکترودهای تنگستن در مقایسه با سایر الکترودهاست. قطراین الکترود ها عموماٌ بین ۰٫۲۵ تا ۶٫۳۵ میلی‌متر و طول آنها بین ۷۶ تا ۶۱۰ میلی‌متر است. در شدت جریان های بالا از این الکترود ها به صورت خالص استفاده نمی شود زیرا امکان تحلیل تدریجی این الکترودها در شدت جریان بالا وجود دارد.

نوع دیگری از این الکترودها الکترودهای تنگستن توریم دار است که به علت عمر طولانی تر و امکان ایجاد قوس هایی با ثبات بیشتر در جریان های DC از آن ها استفاده می شود. نوع بهتری از این الکترودها، با نام الکترودهای زیرکونیوم دار شناخته شده اند که مزایای بیشتری نسبت به دو نمنه ی قبلی داشته و برای جوشکاری آلومینیوم و منیزیم بسیار مناسب هستند.

  • الکترودهای تنگستن رنگی

این الکترودها به رنگ های سبز، نارنجی ، سیاه، زرد، خاکستری، قرمز و قهوه ای هستند، که با توجه به خالص بودن تنگستن و یا وجود درصدی از لانتانیوم، سریم، توریم، زیر کونیوم و غیره در آن ها مشخص می شوند. قطر الکترود های مورد استفاده در جوشکاری آرگون به شدت جریان و نوع جریان بستگی دارد.

جوش آرگون چه مزایا و معایبی دارد؟

در میان انواع روش های جوشکاری در صنعت ، جوش آرگون دارای بهره وری بالایی می باشد. با این حال این روش جوشکاری دارای مزایا و معایب مخصوص به خود است که در اینجا به ذکر برخی از آن ها می پردازیم.

مزیت های جوشکاری آرگون

  • این نوع جوشکاری دارای سرعت بالایی بوده و جوش های به نسبت تمیز و دقیقی را ایجاد میکند. ازین رو برای جوشکاری فلزات نرم تر مانند آلومینیوم و در صنعت خودروسازی به میزان زیادی از این روش جوش استفاده می شود.
  • از جوش آرگون می توان برای جوشکاری در تمامی وضعیت ها و به صورت طولانی و بی وقفه استفاده کرد.
  • در این روش کیفیت فلز جوش بالا بوده و به علت عدم وجود دود، جرقه و سرباره نیاز به پاکسازی چندانی وجود ندارد.
  • امکان جوش دادن فلزات رنگی و در تمامی ضخامت ها حتی ضخامت های بسیار کم
  • جوشکاری رسوبی و تولید کارهای ظریف و زینتی از دیگر مزایای جوش آرگون می باشد.

معایب جوش آرگون

  • بیشترین آسیبی که جوش آرگون به همراه دارد آسیب های فیزیکی برای شخص جوشکار است.
  • گاز آرگون در مجاورت اکسیژن هوا به گازی سمی تبدیل شده که استنشاق آن موجب بیماری های تنفسی می گردد.
  • گرمای شدید جوشکاری می تواند موجب سوختگی شده و گرما زدگی را بهمراه داشته باشد.
  • اسیب های چشمی زیادی در اثر الکترود داغ ، مذاب، جرقه و غیره ایجاد می کند.
  • صدای ناشی از جوش نیز باعث کاهش شنوایی، ایجاد استرس و فشار عصبی می شود . از این رو در صداهای بیشتر از 85 دسی بل باید از گوشی محافظ استفاده شود.
  • ایجاد اشعه ی مادون قرمز که این اشعه انواع بیماری های پوستی و غیره را بهمراه دارد.

جوشکاران متخصص در هنگام کار با جوش آرگون باید از تمام لوازم ایمنی و محافظ استفاده کنند تا در معرض خطرات ناشی از جوش آرگون قرار نگیرند.