جوشکاری خطوط لوله

امروزه جوشکاری خط لوله یکی از مهم ترین مشاغل در عرصه ی صنعت است.خطوط لوله در شهرهای مدرن امروز رگ های اصلی یک شهر هستند. انتقال آب آشامیدنی، نفت، گاز و بسیاری از مواد دیگر از طریق خطوط لوله انجام می پذیرد. بدون آنها حتی ساده ترین امور زندگی مانند  پخت و پز و رانندگی و گرم شدن خانه امکان پذیر نیست. وظیفه ی ساخت، نگهداری، تعویض و تعمیر خطوط لوله به عهده ی جوشکار خطوط لوله است.هر کجا لوله باشد جوشکاری نیز حضور دارد.

شرکت اعتمادسازان دلا با سال ها تجربه در زمینه جوشکاری خطوط لوله و با در اختیار گذاشتن نیروهای مجرب و آموزش دیده، چه در پروژه های بزرگ و چه در خرده کاری های جوشکاری خط لوله همراه  با تعهد ارائه ی کار با کیفیت بالا و زمان و هزینه ی مناسب ،آماده ی همکاری با شما عزیزان است.

جوشکار خط لوله چه کسیست؟

هر کجا لوله باشد جوشکارخط لوله نیز حضور دارد.در یک میدان نفتی، پمپ بنزین ، سایت یک ساختمان و.. برای انتقال موادی نظیر آب، گاز، بخار و سایر مواد شیمیایی به این مکان ها و یا از این مکان ها به خطوط لوله احتیاج دارید. آنچه لوله کشی ها را از یکدیگر متمایز می کند موادی است که توسط لوله ها حمل و نقل می شود. در حالیکه لوله کش ها برروی لوله هایی که حامل آب ،بخار و یا مواد زائد دارای بخار کار میکنند، جوشکار خطوط لوله بیشتر با لوله هایی که حامل مواد شیمیایی، اسیدها وگازها هستند، سروکار دارد .وظیفه ی ساخت، نگهداری، تعویض و تعمیر خطوط لوله به عهده ی جوشکار خطوط لوله است. وظیفه ی اصلی جوشکار خط لوله این است که درباره نوع و مقدارمواد مورد استفاده و همچنین روش جوش مناسب تصمیم بگیرد.

جوشکاری خطوط لوله به سطح خاصی از تخصص احتیاج دارد. امروزه تاسیسات عظیم پالایشگاهی، نفتی ، پتروشیمی و.. نیاز به سطح بالایی از استانداردها در حوزه ی روش های جوش و اتصال لوله ها دارند که ایمنی و کیفیت بالایی را ارائه دهد. شرکت اعتماد سازان دلا با تخصص فراوان در زمینه جوشکاری خطوط لوله و آموزش جوشکاران زبده و دقیق در این شاخه علاوه بر کاهش هزینه های شما با صرفه جویی در زمان، نیروی انسانی ومواد مورد نیاز، به بهترین شکل به نیاز شما پاسخ خواهد داد.

 نحوه ی محاسبه ی هزینه ی جوشکاری خطوط لوله چگونه است؟

برای محاسبه هزینه ی جوشکاری خط لوله میتوانیم از سه رویکرد استفاده کنیم، رویکرد اول هزینه ایست که بر اساس هر واحد تولید محاسبه می شودو در این روش نوع جوش وسایز جوش ها اهمیت چندانی ندارد. رویکرد دوم محاسبه ی هزینه به ازای هر واحد طول است و رویکرد اخر محسابه هزینه براساس وزن کار انجام شده می باشد که ساده ترین رویکرد در محاسبه ی هزینه است.

با این حال عوامل متعددی در میزان هزینه جوشکاری خطوط لوله و همچنین دستمزد جوشکار خط لوله تأثیر دارد که از جمله می توان به

  • زمان لازم برای سرهم کردن قطعات
  • آماده سازی انواع اتصالات
  • آماده سازی مواد لازم جهت جوشکاری
  • زمان لازم برای پیش گرم کردن در موارد مورد نیاز
  • زمان جایگذاری اتصالات
  • زمان جوشکاری، تعویض الکترودها ، تعمیر جوش های خراب و … اشاره کرد

هرکدام ازین پارامترها که به نوعی با زمان در ارتباط است، در تعیین هزینه و دستمزد جوشکاری تأثیرگذار می باشد. شرکت اعتمادسازان دلا با سابقه ی فراوان و پرورش نیروهای جوشکار کارازموده و متخصص  پروژه ها ی شما را با صرف  کم ترین زمان و هزینه ی با بالاترین کیفیت انجام خواهد داد. برای اطلاع دقیق تر از هزینه ی پروژه خود از طریق بخش تماس با ما در سایت شرکت اعتماد سازان دلا اقدام نمایید.

جوشکاری خطوط لوله

روش های جوشکاری خطوط لوله

روش­های جوشکاری خطوط لوله  با در نظر گرفتن کیفیت لوله ها متفاوت می باشد. این کار می تواند به روش های  دستی یا کاملا اتوماتیک انجام گیرد، که در زیر به تعدادی از آنها اشاره شده است.

  • جوشکاری دستی با الکترود سلولزی Shielded Metal Arc welding (SMAW)
  • جوشکاری دستی یا اتوماتیک با استفاده از گاز خنثی Metal Inert Gas (MIG)
  • جوشکاری دستی یا اتوماتیک با گاز فعال Metal Active Gas (MAG)
  • جوشکاری اتوماتیک با الکترود تنگستن و گاز خنثی Tungsten Inert Gas (TIG)

در لوله کشی های مقیاس زیاد و خصوصا برنامه های دولت برای خطوط لوله نفت و گاز، استفاده از تکنولوژی جدید و روش های اتوماتیک که سرعت بالاتر و هزینه کمتری به همراه دارند ضرورت دارد. با این حال در جوشکاری خطوط لوله با مقطع کمتر همچنان از روش های دستی استفاده می شود.

روش های دستی جوشکاری خط لوله

از آنجا که ماهیت کار محوله به جوشکار خط لوله غیر قابل پیش بینی است و همه ی کارهای جوشکاری فقط بر روی لوله های طولانی و با قطر زیاد نخواهد بود،  یک جوشکار خط لوله ماهر باید علاوه بر روش های اتوماتیک به روش های دستی جوشکاری خط لوله نیز مسلط باشد.

در زیر تعدادی از روش های دستی جوشکاری بیان شده که استفاده از آنها و یا ترکیبی از آن ها می تواند در فرآیند جوشکاری دستی  برای لوله های کوتاه ترو با قطر کوچک ترمفید باشد.

جوشکاری قوس فلزی گاز (GMAW)

جوشکاری قوس فلزی گاز یک فرآیند جوشکاری سریع و اقتصادی است. همچنین به جوشکاری فلز گاز بی اثر یا MIG معروف است. این روش شامل ایجاد قوس بین فلز پایه و الکترود مصرفی است. این الکترود فلز پرکننده ای را برای جوشکاری فراهم می کند. این فرآیند برای روشهای جوشکاری اصلی استفاده می شود. جوشکارها همچنین باید به تکنیک های نیمه اتوماتیک GMAW تسلط داشته باشند.

انتقال کشش سطحی (STT)

برای جوشهای اتصال ، STT یا سایر شکلهای موج ، از فرایندهای اتصال کوتاه GMAW استفاده می شود. STT همچنین برای دانه های ریشه خط لوله مناسب در نظر گرفته می شود.

جوشکاری قوس فلزی محافظ (SMAW)

در مواردی که تکنیک های جوشکاری خودکار مورد نیاز نیست ، معمولاً از SMAW با الکترودهای سلولزی یا برای اجرای ریشه های جوش های اصلی استفاده می شود. برای جوش های خاص ، کل جوش با استفاده از الکترودهای سلولزی پر می شود.

تهیه ی دستورالعمل جوشکاری خطوط لوله

تهیه ی دستورالعمل جوشکاری خطوط لوله اولین مرحله قبل از شروع فرآیند جوشکاری است. این دستو رالعمل ها باید منجر به ایجاد جوش هایی با خواص مکانیکی مورد نظر از لحاظ مقاومت، قابلیت نرمی و سختی شود و این امر از طریق آزمایشات به تأیید برسد و در نهایت در قالب فرم های مخصوص به صورت یک مدرک مستند ثبت گردد. این دستور العمل می تواند شامل موارد زیر شود:

نوع فرآیند جوشکاری

اینکه فرآیند جوشکاری مورد استفاده به صورت دستی ، نیمه خودکار یا خودکار است .

جنس لوله و فیتینگ

جنس لوله و فیتینگ باید طبق استاندارد API SPEC SL یا ASTM  مشخص و ثبت شود.

ابعاد لوله (قطر و ضخامت)

قطر و ضخامت دیواره لوله باید مشخص شود.

شرح وضعیت جوشکاری

وضعیت لوله در هنگام جوشکاری اعم از ثابت بودن یا چرخاندن لوله مشخص شود.

تعداد پاسها و مشخصات فلز پر کننده

اندازه و شماره طبقه بندی فلز پر کننده و حداقل تعداد مورد نیاز پاسها و ترتیب آن ها و همچنین اندازه و شماره طبقه بندی فلز پرکننده  باید مشخص و ارائه گردد.

جهت جوش

اینکه جوشکاری عمودی از بالا به پایین انجام می شود و یا بالعکس جوشکاری

طراحی مشخصات اتصال

زاویه پخ، اندازه وجه ، فاصله بین دو لبه یا فاصله بین اعضا و همچنین شکل و ابعاد جوش های گوشه از مشخصات هندسی اتصال است که باید رسم و ارائه شود.

شرح خصوصیات جوشکاری

متناوب یا مستقیم بودن نوع برق  و در صورت مستقیم بودن قطیب معکوس یا مستقیم و همچنین محدوده ولتاژ و آمپراژ برای هر الکترود یا سیم جوش باید مشخص شود .

چگونه سفارش خود را برای پروژه های جوشکاری خطوط لوله ثبت کنیم؟

شرکت اعتماد سازان دلا برای پروژه های در خواستی شما در حوزه ی جوشکاری خط لوله متخصصینی را به شما معرفی میکند که میتوانند خطوط لوله و سیستم های انتقال را جمع آوری و نگهداری کنند و آماده سازی قبل از جوشکاری و اجرای اجزای جوش طبق مشخصات و استانداردها را به بهترین نحو انجام دهند. جوشکاران حاضر در شرکت اعتماد سازان دلا توانایی خواندن دقیق نقشه ها و همچنین توانایی کار در شرایط سخت را دارا هستند. شما می توانید برای ثبت سفارش خود جهت جوشکاری خطوط لوله، به سایت شرکت اعتمادسازان دلا وارد شده و پس از بازدید از سایت و صفحه ی مربوط به جوشکاری خطوط لوله  و کسب اطمینان از انتخاب خود از طریق بخش تماس با ما و شماره های تماس درج شده با ما در ارتباط باشید.